وقتي كه راجع به فروشگاه هاي اينترنتي صحبت مي كنيم بايستي اين نكته را ياد آور شويم كه بحث سئو در آن ها مقداري متفاوت مي باشد. فروشگاه هاي اينترنتي با چالش هاي زيادي رو به رو اند كه در رتبه بندي آن ها توسط موتور هاي جستجو تاثير مستقيمي دارد. اكثر فروشگاه هاي اينترنتي شامل هزاران صفحه مي باشند كه همه آن ها نياز به بهينه سازي دارند. چالش هايي كه فروشگاه هاي اينترنتي با آن ها دست به گريبان هستند عبارت هستند از :
پيوند داخلي: هزاران صفحه در فروشگاه هاي اينترنتي هستند كه تصميم گيري درباره انتخاب صفحه اي به عنوان صفحه اصلي را دشوار نموده اند.
ناوبري مناسب: با توجه به حجم زياد مطالب در فروشگاه هاي اينترنتي، ايجاد يك ساختار ناوبري كه استفاده از آن براي مشريان راحت باشد و بتواند موتور هاي جستجو را به راحتي هدايت كند.
محتوا تكراري: امروزه بسياري از فروشگاه هاي اينترنتي از توضيحات محصول ارائه شده توسط ابزار هاي توليد كننده محصولات استفاده مي كنند. اين يك چالش مي باشد زيرا بسياري از فروشگاه ها و وب سايت هاي مشابه نيز از اين گونه ابزار هاي استفاده مي كنند.
ساختار URL ضعيف: بسياري از فروشگاه هاي اينترنتي به صورت اتوماتيك URL هاي ناخوانا و نامشخص توليد مي كنند. اين باعث مي شود موتور هاي جستجو نتوانند به درستي به موضوع سايت پي ببرند.
ناتواني در به دست آوردن لينك هاي با كيفيت بالا: در اكثر فروشگاه هاي اينترنتي محتواي زيادي براي لينك دادن وجود ندارد، پس بسياري از وب سايت ها هيچ لينكي به اين سايت ها نخواهند داشت.
6 استراتژي براي بهبود سئو فروشگاه هاي اينترنتي
در حالي كه ممكن است سئو و بهينه سازي وب سايت هاي فروشگاه اينترنتي غير ممكن به نظر بيايد، اما بسياري از استراتژي هاي سئو هستند كه مي تواند در بهبود رتبه اين وب سايت ها تاثير به سزايي داشته باشند. اگر شما يك وب سايت فروشگاه اينترنتي داريد يا برنامه اي براي سرمايه گذاري در آن داريد به تكنيك هاي زير توجه داشته باشيد.
ناوبري فيلتر شده: اين فرآيند به مشتري امكان مي دهد كه از طريق فيلتر كردن محصولات مورد نظر خود در فروشگاه شما هدايت شود و به بر اساس تنظيمات مد نظر خود به نتايج دست پيدا كند.
پيوند عميق (Deep Linking): فرايند پيوند دادن كلمات كليدي به صفحات مهم در وب سايت شما مي باشد. با ارائه دسترسي فوري به صفحات عميق تر، شما شانس بيشتري براي افزايش بازديد هاي وب سايت خود داريد.
ايجاد نقشه سايت (Sitemap): نقشه سايت به موتورهاي جستجو كمك مي كند صفحات را در وب سايت خود شناسايي كند و شانس خود را براي نشان دادن آنها افزايش دهد. يك نقشه سايت كمك مي كند تا مشتري به سرعت محصولات و صفحات مورد نظر خود را پيدا كند.
نام آدرس اينترنتي سايت شما (URL): اين موضوع به موتور هاي جستجو كمك مي كند تا بتواند صفحات وب سايت شما را بهتر جستجو نمايند.
استراتژي ساخت بك لينك: به دست آوردن لينك هاي با كيفيت بالا براي سايت هاي فروشگاه اينترنتي دشوار است. اين به خاطر اين است كه محتواي وب سايت آن ها كم بوده و همچنين به روز رساني نيز نمي شود. بنابراين براي ساخت بك لينك در اين زمينه بايد بسيار خلاق باشيد. برخي از استراتژي هاي دريافت بك لينك از فروشگاه هاي اينترنتي عبارتند از : شبكه هاي اجتماعي، نظرات وبلاگ، بررسي محصولات، نشريات سئو و غيره.
توسعه محتوا: اين امكان براي فروشگاه هاي اينترنتي وجود دارد كه بتوانند از طريق ايجاد محتواي جديد نيز به رتبه خوبي دست پيدا كنند اما اين مورد به صفحات زير محدود مي شود:
سئو و بهينه سازي فروشگاه هاي اينترنتي چالش هاي زيادي را به همراه دارد، با اين حال اگر شما از اين استراتژي هاي پيشرفته استفاده نماييد، به خوبي خواهيد توانست فروشگاه اينترنتي خود را توسط موتور هاي جستجو بهينه سازي كرده و همچنين مشتريان بيشتري را به دست آوريد.