بايدها و نبايدهاي طراحي سايت

طراحي سايت، سئو، طراحي فروشگاه اينترنتي

بايدها و نبايدهاي طراحي سايت

۲۱ بازديد

نكاتي كه شما در طراحي سايت بايد رعايت كنيد و به عبارتي ديگر مواردي كه را كه بايد در طراحي وب سايت به كار ببريد و مواردي كه نبايد به كار ببريد، بيان خواهيم كرد.

طراحي سايت يك موضوع كامل پيچيده است و نبايد به چشم ساده به آن نگاه كرد. ديگر مانند گذشته نمي توان با يك قالب وردپرس يا جوملا، سايتي را ايجاد كرد. علم و دانش طراحي سايت چه در متخصصان اين حوزه و چه در كاربران عادي افزايش پيدا كرده است و به عبارتي ديگر مي توان گفت كه توقعات در اين حوزه، نسبت به چند سال گذشته تغييرات گسترده اي داشته است.

در چند سال گذشته، سايت شما هر چه با المان هاي گرافيكي زيباتري طراحي مي شد، توجه بيشتر را مي توانست به سمت خود جلب كند و به اين تا چه حد كارايي دارد، اهميتي به آن داده نمي شد؛ اما امروزه، سايت هر چه ساده تر و با ساختار مناسب تري طراحي شود، كاربري آن بيشتر خواهد بود. كاربر ديگر به دنبال يك طرح زيبا نيست، بلكه آن ها فقط به منظور يافتن نياز يا اطلاعات خود وارد يك سايت مي شود و در صورت پيدا نكردن، سريعا آن را ترك مي كنند؛ حالا هرچقدر هم كه المان هاي بصري زيادي داشته باشد. ازاين رو موارد و نكات زيادي وجود دارد كه هر طراح بايد در هنگام ايجاد يك سايت آن ها را در نظر بگيريد.  در اين مقاله ما قصد داريم تا بايد و نبايدهايي طراحي سايت را بيان كني

نكات طراحي سايت با بايدها و نبايدها...

بايدها....

1. بدون در نظر گرفتن دستگاه، يك تجربه مشابه ارائه دهيد

كاربران ممكن است با ابزارهاي مختلفي مانند كامپيوتر(صفحه دستكاپ، تبلت و موبايل) وارد دستگاه شما شوند. صرف نظر از اينكه سايت شما بايد به درستي در تمامي اين ابزارها نمايش داده شود تا كاربران به راحتي و بدون هيچ دردسري و بزرگنمايي آن بتوانند استفاده كنند، تجربه مشابهي در استفاده از آن ها داشته باشد؛ يعني اينكه هرچه كه كاربر در نسخه دستكاپ مشاهده مي كند، بايد در ديگر نسخه هاي صفحه اي هم وجود داشته باشد و تمامي مراحل شبيه به هم باشد.

فقط نكته اي كه اهميت دارد، قابل خوانا بودن المان ها و راحت كليك كردن بر روي اين المان ها است.

2. پيمايش راحت بين المان ها

پيمايش راحت، باعث استفاده بهتر و افزايش كارايي سايت مي شود. طرح سايت شما، هرچقدر هم كه حرفه اي ساخته شده باشد؛ اما اگر پيمايش راحت و سريعي نداشته باشد و كاربر نتواند با آن تعامل برقرار كند، ارزش كارايي نخواهد داشت.

براي پيمايش راحت تر نكات زير را بايد در نظر بگيريد:

  • استفاده از ساختار خيلي ساده در قرار دادن المان ها، طراحي منوها و غيره
  • تمامي مراحل پيمايش بايد قابل درك باشد يعني كاربر بداند، وقتي يك مطلبي را در سايت پيدا كرد، بر روي چه لينك هايي كليك شده است.

3. تغيير رنگ لينك ها در هنگام كليك خوردن

لينك مهم ترين عامل در ارتباط بين صفحات هستند و از اين رو بايد قابل فهم و استفاده طراحي شود. وقتي كاربري روي لينكي كليك مي كند و رنگ آن تغيير نكند، ممكن است بازدوباره بر روي همان كليك كند و اين يك تجربه ناخوشايندي را براي او ايجاد خواهد كرد.

4. كاربر بتواند با نگاه سريع، متوجه ماهيت اصلي و ساختار سايت شود

وقتي كاربري وارد سايت شما مي شود، بايد در يك نگاه متوجه ساختار و ماهيت اصلي سايت شود و مطالب و لينك هايي را كه قرار داده شده است را به راحتي بتواند بخواند. اين زماني اهميت دارد كه كاربر وارد سايتي مي شود و قصد پيدا كردن يك مطلب خاصي را داشته باشد. اگر سايت داراي ساختار مناسبي در طراحي باشد، او خيلي سريع و پايين آوردن اسكرول ماوس، مطلب خود را در كمترين زمان پيدا مي كند؛ اما اگر ساختار پيچيده باشد، ممكن است نتواند مطلب مورد نظر خود را پيدا كند و با يك تجربه بدي سايت شما را ترك كند.

اين نكته مانند جستجوي يك مطلب در كتاب مي ماند. اگر كتاب داراي ساختار مناسبي در عناوين و زيرعناوين باشد و هركدام به درستي تعريف شده باشند، شما خيلي سريع مي توانيد مطلب مورد نياز خود را پيدا كنيد؛ اما اگر هيچ دسته بندي و ساختاري در نوشتن رعايت نكرده باشد، شما مجبور خواهيد كل مطلب را بخوانيد، شايد اطلاعات مورد نياز پيدا كنيد.

5. همه لينك ها را بررسي كنيد

تمامي لينك هاي سايت را بررسي كنيد تا به صفحه درست هدايت شوند. لينك هايي كه شكسته هستند يا به صفحات اشتباهي ديگر وارد مي شوند، اصلاح كنيد.

6. المان ها يا جملات قابل لينك مشخص باشند

حالت جملات و شكل هاي قابل لينك بايد با ديگر قسمت ها متفاوت باشند تا كاربر متوجه لينك دار بودن آن ها شود؛ براي مثال شما وقتي در محتواي خود، كلمه اي را لينك دار مي كنيد، حتما بايد رنگ آن با ديگر قسمت ها متفاوت باشد تا كاربر بداند كه با كليك بر روي آن به صفحه ديگر كه مرتبط است، هدايت مي شود. همچنين جمله يا الماني قابل لينك است، وقتي اشاره گر ماوس روي آن قرارگرفت بايد تغيير حالت يا رنگ پيدا كند؛ اين نكته طراحي منوها در هنگام قرار گرفتن اشاره گر ماوس برروي آن ها، اهميت زيادي دارد.

نبايدها....

1. كاربران براي بارگذاري مطالب بايد صبر كنند

امروزه در دنياي اينترنت، صبر و حوصله كاربران خيلي كمتر از گذشته شده است. اگر سرعت بارگذاري صفحه اي بالا باشد، باعث اذيت شدن كاربر مي شود و در نهايت ترك سايت توسط او را به دنبال خواهد داشت.

2. باز نشدن صفحه در يك تب جديد

اين مساله وقتي كه لينك به يك سايت خارجي هدايت مي شود، اهميت زيادي پيدا مي كند. بيشتر كاربران علاقه ندارند كه صفحه فعلي را از دست بدهند و براي همين ترجيح مي دهند تا لينك را در يك تب جديد باز كنند؛ پس بهتر است كه شما اين قابليت را به صورت ديفالت اجرا نماييد.

3. استفاده از بنرهاي تبليغات و آف زياد

به كاربردن زياد بنرهاي تبليغاتي و آف كالا در اوايل سايت يا در كنار مطالب، خوانايي وكارايي سايت از دست مي دهد و باعث مي شود كه كاربر نتواند به مطالب و موارد مورد نياز خود دسترسي پيدا كند.

4. استفاده از اسكرول بارهاي خيلي حرفه اي

اسكرول بارهاي خيلي تخصصي ممكن است كه باعث نشان دادن حرفه اي سايت شما شود، ولي كاربر را اذيت خواهد كرد. در بعضي سايت ها شما زماني كه اسكرول ماوس را پايين مي آوريد، المان ها به صورت انيميشني نشان مي دهند و اين باعث بهم ريختگي تمركز كاربر در پيدا كردن مطالب مي شود. اگر هم قصد استفاده از حالت انيميشن در اسكرول كردن صفحه داريد، بايد آن ها به حالتي باشد كه كارايي و استفاده المان ها از كنترل كاربر خارج نشود.

5. اجرا خودكار ويدئو و صدا

چند سال پيش كه طراحي سايت تازه باب شده بود، هركسي براي حرفه اي نشان دادن سايت خود، از اين تكنيك استفاده مي كرد؛ اما امروزه اين تكنيك نه تنها كاربران را اذيت مي كند، بلكه ممكن است براي قطع صدا يا ويدئو از سايت شما خارج شوند.

6. استفاده از متن هاي چشمك زن

استفاده از متن هاي چشمك زن مانند چراغ هاي راهنمايي هستند كه فقط جلب توجه مي كنند اما هيچ كارايي ندارند و كسي به آن ها توجه نمي كند. استفاده از اين مساله در هنگامي كه كاربر قصد خواندن مطلبي را داشته باشد، باعث بهم ريختن تمركز او و در نهايت خارج شدن از سايت مي شود.

منبع: سايت كار

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.